donderdag 5 augustus 2010

Spruitjes met rijst of door de stamppot

Met een half-Indonesische vriend in huis terwijl je zelf eigenlijk gewoon een Hollandse boerentrien bent, moet je soms creatief omgaan met de gerechten die je maakt. Zo had ik in het najaar van 2009 heel veel zin in spruitjes, maar hadden we die week al meerdere keren aardappelen gegeten. En daar houdt hij natuurlijk niet van!

Na wat zoeken en denken, is uiteindelijk onderstaand gerecht op tafel gekomen. Een creatieve oplossing, met een alternatieve bereidingswijze voor als ik het toch met aardappelen wil eten.

Benodigdheden: (drie a vier personen)
300 g rijst
350 g spruitjes, schoongemaakt en gehalveerd
2 speklappen
1 theelepel kerriepoeder djaweh
1 theelepel ketjap
2 sjalotten, in ringen
150 gram taugé
125 ml crème fraîche (of andere kookroom)
3 eetlepels gebakken uitjes (beker 100 g)
basmatirijst

Bereiden:
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Breng een pan water aan de kook en kook de spruitjes 5 minuten. Laat ze uitlekken. Snijd de speklappen in repen en bak ze met de ketjap in de wok in 5 minuten op hoog vuur knapperig. Voeg de kerriepoeder, de sjalotten en de spruitjes toe en wok ze 5 minuten mee. Zet het vuur laag en laat het geheel iets afkoelen. Voeg vervolgens de crème fraîche toe en warm het geheel 1 minuut door. Schep de taugé erdoor. Schep de rijst in kommen en schep het spruitenmengsel erop. Bestrooi met de uitjes.

Alternatief:
Zelf maak ik het liever zonder tauge en met kookroom. En wanneer ik geen zin heb in rijst, laat ik de ketjap en tauge weg en maak ik gestampte aardappelen waar ik de spruitenmix doorheen roer zodat je een lekkere stamppotje hebt!

Geen opmerkingen: