zaterdag 4 december 2010

Grootmoeders drie-in-de-pan

Oh wat kan ik me dit gerecht nog goed herinneren! Ik vond het zo'n verrassing toen ik dacht saaie pannenkoeken te gaan eten bij iemand anders thuis en er opeens ook van die kleine gevulde pannenkoekjes lagen. Met een grote schep basterdsuiker eroverheen echt om te smullen!

Omdat het vandaag de Nationale Antipakjesdag is, ben ik in het Haagse Kookboek (ja, die van de huishoudschool, achtenvijftigste druk, geschreven in 1934) op zoek gegaan naar het recept. Lekker als lunch op een koude en witte winterdag of als avondeten met de kinderen op pakjesavond.

Benodigdheden: (12 stuks)
200 gram zelfrijzend bakmeel
2dl koude melk en 1 ei
3 gram zout
100 gram krenten en rozijnen of 1 tot 2 appelen
(of in mijn geval 50 gram krenten en rozijnen en een kleine appel)
boter

Bereiden:
Meng het bakmeel met het zout, 1,5dl melk en het ei tot een glad beslag. Voeg al roerende de rest van de melk toe. Was de krenten en rozijnen en laat deze uitlekken. Of schil en snijd de appels in kleine blokjes. Doe boter in de koekenpan en laat deze goed heet worden. Voeg de krenten, rozijnen en/of de appel toe en roer deze door het beslag. Bak met een eetlepel van dit beslag koekjes (er passen er drie in de pan). Keer ze om als de onderkant mooi bruin is en de bovenkant droog is. Bak de tweede kant ook vlug bruin en serveer ze met suiker.

Geen opmerkingen: