dinsdag 30 september 2008

Gevulde nasi en gebakken banaan

Vandaag had ik gewoon weer eens zin in nasi en ik houd niet van de kant-en-klare nasikruiden... Dus ik ben naar de toko gegaan waar ik wat kruiden gekocht heb en daar kwam ik bakbananen tegen! Onderstaand recept is wat er uiteindelijk op mijn bord terecht kwam.

Benodigdheden (voor 4 personen):
300 gram rijst
300 gram kipfilet
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels ketjap manis
2 theelepels ketoembar (gemalen koriander)
2 theelepels gemalen laos
1/2 zakje soepgroenten (prei, winterpeen, bloemkool, selderij)
1 handje diepvriesdoperwten
3 eieren
peper

twee of drie bakbananen
50 gram bloem
20 gram suiker
1 ei
halfvolle of magere melk
1 snufje zout
1 liter zonnebloemolie

Kook de rijst en laat het afkoelen. Snijd de kipfilet in blokjes en bak deze met een eetlepel ketjap en wat gemalen peper snel bruin. Haal de kipfilet uit de pan en veeg de pan schoon met een keukenpapiertje. Bak de ui, de soepgroenten, de doperwten en de knoflook goudbruin. Roer de laos, de ketoembar, de ketjap en de rijst door de groenten en bak het geheel al omscheppend nog even door. Voeg als laatste de kip toe en bak het geheel vervolgens al omscheppend nog 5 minuten door.

Bak in een andere pan de drie eieren gaar.

Verwarm 1 liter zonnebloemolie in een pan. Maak een mengsel van de bloem, de suiker, het zout, het ei en een scheut melk (het moet pannen- koekenmixdik zijn). Schil de bananen en snijd de bananen in de lengte in plakken. Haal de banaanplakken door het mengsel, de bloem en het mengsel en bak ze in de olie rondom bruin.

Serveer de nasi met de gebakken ei en de gebakken banaan. En haal je stokjes maar tevoorschijn!

Geen opmerkingen: