maandag 15 september 2008

Joegoslavische gehaktrolletjes

Gistermiddag kreeg ik een sms met de vraag of ik zin had om te komen bbq. Natuurlijk wil ik bbqen! De tomatengehaktballetjes heb ik op een spiesje geregen, ik heb hamlapjes ontdooit en aardappeltjes in blokjes gesneden en gekruid met wat massala.

Ja, deze jongen wist precies wie hij uitnodigde om te komen bbqen! Een aantal weken geleden heeft hij een grote bbq georganiseerd waarvoor ik het vlees voorbereidt heb. Een van de recepten waren onderstaande Joegoslavische gehaktrolletjes. Van origine worden de gegrilde gehaktrolletjes gegeten met platbrood, zoals kebab ook gegeten wordt. Ik maak ze voornamelijk om lekker te grillen of als vervanger van de gehaktbal!

Benodigdheden (voor ongeveer 8-10 rolletjes):
750 gram mager rundergehakt of lamsgehakt1 gesnipperde rode ui
2 teentjes geperste knoflook
2 theelepels paprikapoeder
2 theelepels fijngehakte (gedroogde of verse) munt
2 eetlepels fijngehakte peterselie
1 losgeklopt ei
1 verkruimeld beschuit
zout en peper

Bereiden:
Gehakt mengen met ui, knoflook, paprikapoeder, peterselie, munt, ei, beschuit en zout en peper. Vorm van het mengsel rolletjes van ongeveer 8 cm lang en 2 cm dik en laat deze, ruim een half uur en afgedekt, rusten om op smaak te komen.

Verhit de olie in een koekenpan of grillpan (of zet de BBQ/grill aan) en bak of gril ze in ongeveer 15 minuten lichtbruin en gaar. Draai ze tijdens de bereiding regelmatig om.

Erg lekker met mosterd!

Geen opmerkingen: