woensdag 24 september 2008

Hete bliksem met mosterdkarbonade

Ik houd van aardappelen. Van makkelijk. Van gerechten uit één pan. Dus ik houd ook van stamppotten! Vandaag heb ik een Oud-Hollandse stamppot gemaakt, Hete Bliksem. Iets wat ik al bijna 17 jaar niet meer gegeten heb, maar wel erg lekker vind. Doorregen spek of bloedworst vind ik minder lekker, dus heb ik gekozen voor een pittige mosterdkarbonade.

Benodigdheden (voor één persoon):
3 aardappelen
1 Goudreneitte
1 Royal gala
kaneel

1 schouderkarbonade
1/2 theelepel honing
3 theelepels grove mosterd
peper, zout

Schil en snijd de aardappelen in kleine stukken. Kook de aardappelen (tien minuten) en schil en snijd beide appels in blokjes. Meng de honing en de mosterd, maal peper en zout over de karbonade, besmeer het met de mosterd en bak het bruin in een grill- of koekenpan. Voeg de appelblokjes en wat kaneel toe aan de aardappelen en kook het geheel nog tien minuten door. Giet het mengsel af en stamp het fijn.

Voorzichtig met eten, want zoals de naam al zegt, blijft het erg lang heet!

Geen opmerkingen: