dinsdag 30 september 2008

Milionairskoeken

De laatste weken ben ik helemaal gek van Milkachocolade met caramel. Een paar jaar geleden was ik helemaal gek van de Digestive koeken van Verkade met een caramellaagje. Nu heb ik een recept gekregen waarmee ik zelf dit soort koekjes kan maken!

Alleen voor de koffiemelk zoek ik nog een alternatief, het heeft toch een bepaald nasmaakje waar ik niet erg dol op ben...

Benodigdheden:

Deeg
- 175 g bloem
- 125 g boter in stukjes
- 4 el donkerbruine suiker

Tussenlaag
- 55 g boter
- 4 el suiker
- 400 g gecondenseerde (koffie)melk

Bovenlaag
- 150 g chocola (met of zonder gebroken hazelnoten)

Verwarm de oven voor op 190 °C. Meng de bloem in een kom met de boter tot er kruimels ontstaan. Voeg de suiker toe en kneed het tot een stevig deeg. Rol het deeg uit tot een plak van 23x23, prik er gaatjes in en bak het 20 minuten . Laat het vervolgens afkoelen.

Breng voor de vulling de boter, suiker en gecondenseerde melk al roerend aan de kook in een (anti-aanbak)pan. Op laag vuur 5-6 minuten zonder roeren laten doorkoken tot het een dik mengsel is (dat loslaat van de zijkant van de pan). Schenk de vulling op de deegbodem en laat het afkoelen en uitharden in de koelkast.

Smelt de chocolade voor de chocoladelaag au bain marie en schenk het over de uitgeharde caramellaag. Laat vervolgens weer afkoelen en snijdt het vervolgens in stukken (een pizzasnijder is hier erg handig voor).

Geen opmerkingen: